~:: Kata Tuan Umah ::~

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Salam Ukhwah buat teman teman lama dan baru yang sudi menjengah blog yang tak seberapa ini. Untuk makluman teman-teman semua, apa yang terkandung di dalam blog ini adalah kepunyaan hak peribadi dan tidak berkaitan dengan sesiapa kecuali ada dinyatakan.

Sekiranya segala isi di dalam blog ini tidak berkenan di mata anda, dengan segala hormatnya dipersilakanlah keluar dari blog ini.

Sebarang komen atau cadangan yang tidak membina tidak akan dilayan sama sekali. Sekian, terima kasih dan Happy Blogging..

Wassalam... "

~:: B My Frenz ::~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, August 5, 2010

~ Buah Pinang Elakkan Jaundis ~


Hari Selasa lepas aku dapat buah pinang ni dari ofismate.. sebenarnya dah lama dah aku dok tanya kat dia pasal buah pinang ni, maklumlah kat bandar ni susah nak dapat buah pinang.. nie pun kebetulan dia balik kampung haritu agaknya, aku pesan lagi sekali..

Petua makan buah pinang untuk elakkan baby kena jaundis nie pun dia yang bagitau aku.. sebab dia kata wife dia makan masa mengandung anak pertama dan anak kedua haritu.. Alhamdulillah, kedua-dua anak dia tak da pun kena jaundis..

so, aku pun nak try jugak la.. kandungan aku pun dah nak masuk 8 bulan minggu depan.. insyaallah, kita cuba kan kalau itu yang terbaik..

cara nak makan pulak.. buah pinang tu diracik kecik-kecik.. pastu buat kunyah-kunyah bila-bila masa semasa mengandung, makan macam makan snek tu.. tak dapat aku bayangkan pahitnya rasa... ishhh... ofismate aku bagitau kalau nak tumbuk pun boleh.. bila makan buah pinang ni teringat-ringat orang dulu-dulu makan sirih kan..

ada jugak kakak kat opis nie dulu bagitau aku, kalau hari-hari minum jus oren, anak tak kena jaundis.. huhuhu.. tapi memang betul pun, anak-anak dia 4 orang tu tak da masalah jaundis pun masa bersalin..

kalau kengkawan ada petua selain di atas.. mehla kita share sesama yer... mana tau petua tu berguna untuk dilakukan.. Insyaallah..


Photobucket

4 comments:

sal ya said...

ada makanan yang kita makan masa pregnant pun boleh akibatkan jaundis pada baby.

anak-anak saya jaundis kedua-duanya sebab premature.bila premature memang akan kena jaundis la.

tapi alhamdulillah ok2 je...

SaHaNiMsofEa said...

tak tau pun pasal kaitan buah pinang dgn jaundice, kalau tau dulu lg dah kucuba, skrg Alia ada skit jaundice..cuba cara mandi ubat sensei dgn jemur bawah matahari pg..tp jaundice dia x sampai tahap kritikal..so far 200 kebawah.

amai @ mai said...

anisalya : mmg btul, kdg kite x prasan, makan pun main blasah jer..

masa anak ptama dulu pun kena jaundis jugak, tp baru dapat petua nie, ingatkan nak cubala jugak.. selagi x memudaratkan kandungan..

amai @ mai said...

anim : kmai pun baru tau je anim, itupun bile borak2 kat opis, sabau jela kan.. xperla nxt bby nnti cuba la ek.. ;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin