~:: Kata Tuan Umah ::~

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Salam Ukhwah buat teman teman lama dan baru yang sudi menjengah blog yang tak seberapa ini. Untuk makluman teman-teman semua, apa yang terkandung di dalam blog ini adalah kepunyaan hak peribadi dan tidak berkaitan dengan sesiapa kecuali ada dinyatakan.

Sekiranya segala isi di dalam blog ini tidak berkenan di mata anda, dengan segala hormatnya dipersilakanlah keluar dari blog ini.

Sebarang komen atau cadangan yang tidak membina tidak akan dilayan sama sekali. Sekian, terima kasih dan Happy Blogging..

Wassalam... "

~:: B My Frenz ::~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, August 6, 2010

~ Kebaikan Berjalan Untuk Wanita Hamil ~

Kebaikan Berjalan

Di sini terdapat beberapa insentif tambahan untuk anda supaya anda akan lebih kerap berjalan setiap hari.

~ Berjalan merupakan cara yang paling mudah dan selamat untuk bersenam semasa kehamilan.
~ Ia boleh memastikan jantung anda sihat dan otot anda kuat. Ibu yang kuat lebih mampu memenuhi keperluan sebagai seorang ibu.
~ Ia membolehkan anda mendapat kelahiran dengan lebih mudah dan cepat.
~ Ia membakar lemak, dan mengelakkan daripada mendapat berat badan yang terlampau.
~ Ia memastikan badan anda sihat dan memberikan perlindungan daripada diabetes gestasi dan pra-eklampsia.
~ Anda akan lebih mudah bersenam selepas anda mendapat bayi kerana anda sudah mempunyai rutin senaman yang tetap.
~ Ia dapat melegakan sembelit.
~ Semua orang boleh melakukannya dan ia merupakan sesuatu yang ada boleh lakukan untuk diri anda sebelum anda fokus kepada bayi anda.
~ Ia boleh menolong anda untuk menjadi lebih tenang dan menjauhi daripada kebimbangan yang disebabkan oleh perubahan hormon semasa kehamilan.

Walaupun berjalan tidak memerlukan latihan atau rutin tertentu, beberapa tip ini boleh menolong anda semasa waktu kehamilan yang lama.

Perhatikan langkah anda

Mula-mula, pastikan tanah tersebut rata dan tidak ada apa-apa yang boleh menyebabkan anda terjatuh. Sentiasa berhati-hati yang boleh menyebabkan anda terjatuh. Sentiasa berhati-hati dan pakai pakaian yang selesa dan tali pinggang materniti di bawah perut anda untuk penjagaan dan sokongan yang lebih.

Berhati-hati dengan posisi anda

Salah satu perkara yang anda harus ingat ialah posisi. Semasa anda berjalan, pastikan anda meletakkan bahagian bahu anda ke belakang dan siku anda berdekatan dengan badan dan bengkok. Amalkan memegang tangan dengan penumbuk ringan seperti anda sedang memegang telur dan berada di posisi yang betul.

Anda boleh mula berjalan dengan langkah yang perlahan untuk mengelakkan kecedaran yang tidak dijangka pada bahagian pinggul dan pelvis. Bahagian ini adalah sedikit sensitif dan regang disebabkan oleh hormon yang dihasilkan semasa kehamilan. Melakukan sedikit regangan sebelum dan selepas anda habis berjalan boleh menolong meregangkan otot dan sendi dan menjadikan anda lebih tenang.


sumber info : majalah mami & baby, Jun 2010

nota : nampaknya kena rajin berjalan nie.. tapi minggu depan dah masuk bulan puasa.. berjalan dalam pejabat je la.. hehehe..

Photobucket

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin