~:: Kata Tuan Umah ::~

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Salam Ukhwah buat teman teman lama dan baru yang sudi menjengah blog yang tak seberapa ini. Untuk makluman teman-teman semua, apa yang terkandung di dalam blog ini adalah kepunyaan hak peribadi dan tidak berkaitan dengan sesiapa kecuali ada dinyatakan.

Sekiranya segala isi di dalam blog ini tidak berkenan di mata anda, dengan segala hormatnya dipersilakanlah keluar dari blog ini.

Sebarang komen atau cadangan yang tidak membina tidak akan dilayan sama sekali. Sekian, terima kasih dan Happy Blogging..

Wassalam... "

~:: B My Frenz ::~

Thursday, January 19, 2012

~ Kejadian Yang Membuatkan Kecut Perut Sekejap.. Hrmm... ~

Kejadian ni berlaku hari selasa (17hb), macam biasa pukul 5.30 ptg balik keje
Ambik laila n sampai kat tempat kak aleya dah nak dekat kul 6
Selalunya waktu waktu cenggini.. kak aleya akan mengaji dulu sebelum ikut saya balik

Tapi, semalam.. masa saya sampai depan sekolah, memang tak nampak dia duk kat depan.. oh dalam hati, mesti mengaji tak abis lagi nie.. ok takper.. saya pun masuk sekolah konon kononnya nak duk sekali tengok dia mengaji.. masuk masuk dalam, kak aleya takda... tanya cikgu... "mana anak saya?" cikgu:"siapa?" "nur aleya batrisya" cikgu:"tadi ada kat sini, kejap ye, saya tgok kat bilik sebelah" sambil saya mengekor cikgu di belakang.. CONFIRM! Kak aleya xda dalam sekolah... warghh!!! cikgu:"ayah dia ambik kot puan" "xkanlah pulak.. selalunya kalau ayah dia amik, mesti bagitau saya awal-awal, mustahil..." "cikgu tak prasan ke anak saya pergi mana, dia ikut sape, dia main ngan sape.." cikgu:"xprasan puan.." kebetulan masa tu memang cikgu-cikgu tengah ajar mengaji budak budak lain... x perasan budak-budak keluar masuk...

Saya dah kecut perut, dalam kepala.. takkanlah anak saya hilang.. kalau hilang, ikut sape? Ya Allah... mana pulak kak aleya nie pergi... cikgu yang tadi tengah mengajar mengaji terus berhenti dan mencari kak aleya sambil menanya nanya budak budak sekeliling..

Saya terus keluar dari sekolah n tangan dok mendail nombor en. hubby.. mata dok memandang keliling mencari kak aleya... adusshh... tak angkat plak, mmg confirmla tak angkat sebab en. hubby tengah bawak motor.. Mungkin Allah swt tu gerakkan hati saya untuk pergi tengok kat taman permainan selang 1 blok di depan sekolah... dengan perasaan yang macam nak gugur jantung ni, sambil mengendong Laila... sian laila dah la x brape nak sihat.. cepat cepat saya melangkah nak pergi ke taman permainan...

Memang Allah swt tu Maha Mengetahui... saya ternampak beg kak aleya di taman permainan... tak lama kemudian, nampak plak kak aleya di celah celah alat permainan kat taman tu... Ya Allah... apa lagi, saya terus jerit nama dia dan boleh pulak dia tersengih sengih sambil datang kat saya "ibu, kakak main permainan.." dengan baju yang comot, tudung dah tunggang langgang.. comot sangat... apalagi kena la ngan saya "kakak ikut sapa nie?" "sapa suruh kakak datang sini" "ibu kan dah pesan, jangan keluar sekolah selagi ibu belum sampai.." masa ni saya dah sebak sangat.. rasa nak nangis.. aduihh... 1st time jadi macam nie.. kebetulan plak masa kejadian tu, ada la 2 3 ketul orang bangla duk lepak lepak kat kerusi taman tu.. uishh menakutkan..

terus saya bawak kak aleya pergi sekolah tu semula.. jumpa cikgu tadi.. dan pesan kat cikgu, "lain kali cikgu perhatikan sikit anak saya nie, saya dah pesan hari hari, selagi saya atau ayah dia belum sampai, cikgu jangan benarkan dia keluar dari sekolah" "saya tak nak benda ni jadi lagi" "risau saya..." cikgu pun marah juga dengan dia.. tengok muka dah macam nak nangis dah kak aleya..

dalam kereta kak aleya senyap je.. yela lepas kena marah ngan saya pastu cikgu pun marah dia jugak.. sepanjang perjalanan, membebel jugak saya... saya duk tahan sebak lagi... sampai rumah amik en. hubby plak nak bawak laila g klinik, demam x baik baik.. kejap elok kejap panas...

dalam kereta, en. hubby terkejut tgok saya baru lepas nangis, cakap pun tersangkut sangkut.. barula saya cerita hal yang jadi tadi... mau tak terkejut en. hubby, terus kak aleya kena marah lagi dengan ayahnya... ermmm... kesian memang kesian kak aleya kena marah ngan en. hubby, tapi kalau x tegur nanti takut dia wat lagi.. pas dari kejadian tu, memang saya akan ingatkan kak aleya supaya jangan keluar sekolah selagi ibu belum sampai... dengan cikgu pun kena ingatkan selalu..

saya rasa pihak sekolah kena peka dengan budak budak ni pada masa waktu balik sekolah, mungkin budak budak terlalu ramai dan cikgu tak perasan.. at least, kuncila pintu pagar tu, bila parents datang amik anak dorang baru dibukakkan pintu dan serahkan budak-budak nie kat parents dorang... ini tidak, pintu pagar terbukak luas.. budak budak keluar masuk sesuka hati...

nota : "badan kecik, otak besar"

Photobucket

2 comments:

Aimmie Qistina said...

salam..tadika ke kak aleya ni..ngeri nye..pihak sekolah kena lebih bertanggungjawab le...br 4 tahun..sy faham perasaan ibu aleya...sy bc pun takut

mai said...

aimmie : salam... terima kasih sudi singgah sini, mmg lepas ni kena lebih berhati2 dan remind pihak sekolah supaya lebih bertanggungjawab...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin