~:: Kata Tuan Umah ::~

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Salam Ukhwah buat teman teman lama dan baru yang sudi menjengah blog yang tak seberapa ini. Untuk makluman teman-teman semua, apa yang terkandung di dalam blog ini adalah kepunyaan hak peribadi dan tidak berkaitan dengan sesiapa kecuali ada dinyatakan.

Sekiranya segala isi di dalam blog ini tidak berkenan di mata anda, dengan segala hormatnya dipersilakanlah keluar dari blog ini.

Sebarang komen atau cadangan yang tidak membina tidak akan dilayan sama sekali. Sekian, terima kasih dan Happy Blogging..

Wassalam... "

~:: B My Frenz ::~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 30, 2010

~ Rumput Fatimah @ Akar Fatimah ~

~ Rumput Fatimah @ Akar Fatimah ~

Alhamdulillah.. akhirnya dapat jugak rumput nie, terima kasih bebanyak kat member ofis yang bagi rumput nie..

apa kegunaan rumput nie? kalau ikut pemahaman aku dan pertanyaan aku kat kengkawan yang tau pasal rumput ni, dorang kata masa nak dekat-dekat tarikh bersalin nanti rendam dalam air, pastu rumput ni akan kembang, bila dah kembang itu menandakan kita nak bersalin.. air rendaman rumput ni jugak boleh dibuat minum.. lebih kurang macam air selusuh.. air dia juga boleh dibuat sapu kat perut..

kalau nak tau lebih lanjut, ni aku tepekkan sedikit maklumat pasal rumput nie.. aku copy paste aje dari web ni.. www.tokomarwa.com/.. ayat dalam web ni macam dari negara seberang aje yer..


RUMPUT FATIMAH - (Siwak & Rumput Fatimah)

Rumput Fatimah Tumbuhan Pelancar Haid

Rumput fatimah (Labisa pumila) Nama arabnya Kaf Mariyam (Telapak tangan mariyam) dikenal sebagai tanaman yang membantu proses memperlancar kelahiran. Para jemaah haji atau mereka yang pernah berkunjung ke Timur Tengah, biasanya membawa pulang rumput fatimah sebagai oleh-oleh untuk keluarga dan kerabat di tanah air, karena dipercaya sebagai obat yang manjur.

Namun, di sisi lain, rumput fatimah juga kerap digunakan sebagai obat pelancar haid bagi orang-orang yang ”mendadak” telanjur hamil di luar perencanaan. Para ibu yang telanjur ber-KB tapi kebobolan atau para gadis yang telanjur hamil namun belum menikah. Penggunaan rumput fatimah sebagai pelancar haid sebenarnya bukan hal baru di negara Arab. Masyarakat Arab biasanya memanfaatkan rumput fatimah ini dengan mengambil akarnya. Kemudian dicuci, dipotong-potong lalu direbus. Air rebusan akar rumput fatimah ini yang kemudian diminum untuk melancarkan kelahiran atau haid. Sehabis melahirkan.


RUMPUT FATIMAH berkhasiat untuk :

Rumput Fatimah atau labisia pumila adalah tanaman herbal yang berkhasiat mengobati: Pelancaran haid pada wanita, menghilangkan rasa sakit ketika datang haid, mempercepat proses penyembuhan setelah melahirkan, meningkatkan hormon pada perempuan, melangsingkan tubuh, dan mengobati diare.


Cara pakai:

Rendam rumput fatimah dalam air minum secukupnya. Biarkan beberapa saat, sampai akar ini melebar atau mekar. Setelah itu, ambil airnya, gunakan untuk minum sebagian, dan untuk cuci bagian kewanitaan (cebok) sebagian sisanya. Dapat pula diusapkan di perut.


Photobucket

4 comments:

safiah said...

hi akmal...safiah pun baru dapat akat fatimah nie minggu nie...daripada yang saya baca, minum air akar fatimah nie bila dah at least 3cm buka, jangan minum awal-awal, coz air nie mengandungi pitocin. pitocin triggers uterus contraction. Nanti kalau minum awal2, contraction kuat tapi jalan tak buka. Nie daripada yg saya baca ler..saya plan nak minum kat hospital, after dah buka 3-4cm..

amai @ mai said...

hi safiah, thanks 4 da info.. nasib baik tau awal2, kita dpt ni dh lama dh, masa baru2 ngandung dulu, dok simpan aje, better masa dh sakit bsalin tu bawak je air akar fatimah masuk dalam dewan bsalin..

awak tgh nunggu hari kan, kita doakan semuanya selamat yer.. aminnn ;)

Zaidah said...

yer mai...akar fatimah nie bleh minum waktu dah bukak lebih 3 cm...sebab masa preggy anak first dulu tak tahu minum awal2...so contraction dah 5 minit pun jalan tak bukak2...nurse tanya ade minum air selusuh ker...zai jawab tak ade...takut kena marah..rupanyer tak bleh minum sebelum bukak jalan...

amai @ mai said...

kak zai : yeke kak, nnt mai ikut nasihat mu itu.. masa bsalin anak 1st dulu mai x minum ape2 pun, air selusuh pun x sempat nak cari, dlm dewan bsalin nurse ade tanye jugak.. alih2 masuk dewan bersalin kul 8.30 pg aleya kuar dalam kul 3 ptg.. lama kan..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin