~:: Kata Tuan Umah ::~

"Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Salam Ukhwah buat teman teman lama dan baru yang sudi menjengah blog yang tak seberapa ini. Untuk makluman teman-teman semua, apa yang terkandung di dalam blog ini adalah kepunyaan hak peribadi dan tidak berkaitan dengan sesiapa kecuali ada dinyatakan.

Sekiranya segala isi di dalam blog ini tidak berkenan di mata anda, dengan segala hormatnya dipersilakanlah keluar dari blog ini.

Sebarang komen atau cadangan yang tidak membina tidak akan dilayan sama sekali. Sekian, terima kasih dan Happy Blogging..

Wassalam... "

~:: B My Frenz ::~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 15, 2010

~ Ingatkan Takde Rupanya Ada Jugak ~

Walaupun sebelum nie ada mencuba petua yang diberikan oleh member opis (klik sini).. tapii.. kalau dah nak ade tu ada la jugak.. bukan mengeluh atau kecewa tapiii kesian nengok nyer.. untuk pengetahuan korang, Laila pun tak terlepas kena Jaundis masa baru2 kelahiran tempohari... walaupun Laila tak kena tahan wad tapiii setiap hari aku kena bawak pergi klinik @ hospital.. aku yg berpantang ni dah macam orang tak berpantang.. ermm.. mehla aku ringkaskan result Jaundis dari mula sampai akhir.. layannn..
  • (Hari 1) 6 Oktober 2010 (Rabu) - Laila dilahirkan.
  • (Hari 2) 7 Oktober 2010 (Khamis) - KK Putrajaya - Result Jaundis ~ TSB 91
  • (Hari 4) 9 Oktober 2010 (Sabtu) - Hospital Putrajaya - Result Jaundis ~ TSB 207
  • (Hari 5) 10 Oktober 2010 (Ahad) - Hospital Putrajaya - Result Jaundis ~ TSB 218
  • (Hari 6) 11 Oktober 2010 (Isnin) - Hospital Putrajaya - Result Jaundis ~ TSB 223
  • (Hari 7) 12 Oktober 2010 (Selasa) - KK Putrajaya - Result Jaundis ~ TSB 204 ( Petang ~ balik rumah mak dan sambung berpantang di rumah mak di Damansara Utama)
  • (Hari 10) 15 Oktober 2010 (Jumaat) - KK Kelana Jaya - Result Jaundis ~ TSB 11.5
  • (Hari 14) 19 Oktober 2010 (Selasa) - KK Kelana Jaya - Result Jaundis ~ TSB 9.0. Doc KK Kelana Jaya suh refer ke PAED, PPUM sebab Prolong Jaundis. Kena wat appointment plak kat PAED, PPUM.
  • (Hari 23) 28 Oktober 2010 (Khamis) - Appt kat PAED, PPUM. Laila kena checkup dan amik darah untuk tau tahap bilirubin. Next appt untuk tau result.
  • (Hari 30) 4 November 2010 (Khamis) - PAED, PPUM ~ Result TSB 113 (Alhamdulillah.. doc pun dah kata tahap kuning Laila dah rendah, so tak perlu lagi amik darah dan pegi hospital..)
Cer korang nengok.. tak ke smpai sbulan aku kena ulang alik klinik / hospital walaupun tarikh nyer jauh2.. walaupun jaundis laila ade kurang dari semasa ke semasa tapi prosesnya agak lambat nak turun, aku pun dah macam bukan orang berpantang ke hulu ke hilir.. tapii.. stokin, sweater harusss pakai ok walaupun dapat keluar rumah.. tula Jaundis ni memang takde ubatnyer.. ubat yang paling mujarab adalah susu ibu, masa Laila kena Jaundis memang aku bagi susu badan je.. ada gak cuba petua2 lain cthnya macam mandi air sensei dan mandi air daun inai + daun belimbing. kita mencuba ape yang kita rasa terbaik untuk anak, kalau tak sesuai kita cuba ikhtiar lain pulak ye dak..

nota : fakta2 yang aku dapat kat atas tu, aku ada simpan dalam hp cuma tunggu masa nak naip kat sini jer.. oh yer.. kalo korang tanye TSB tu ape, aku pun xtau.. aku nengok dalam note doc dalam buku dan kad laila.. ;)




Photobucket

1 comment:

azniza anis abdullah said...

salaam, kak mai
petua nias plak nak trunkan jaundis baby, sapu lendir lidah buaya kat dahi baby
kering je sapu biarlah byk kali pun
insyaAllah sehari dua dah turun
anak2 anis mmg ade je kne kning ni tpi itu je ubatnye

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin